На самом деле, когда говорят про завышенные компы Алины по сравнению с "вставить нужное", у меня возникает шта. Люди забыли, что компоненты - это далеко не только "история на льду", "такое вдохновленное и осознанное катание" и т.д. Вот возьмите компоненты:
Компоненты
Skating skills: This mark assesses the skater's command of the blade over the ice, including the ability to skate with power and ease, forwards and backwards, clockwise and counter-clockwise. How acute is the skater's blade to the ice? How clean and clear are the curves over the ice (known as edge quality)? Skating skills are considered to be excellent if the skater moves quickly and easily, and flows over the ice with soft knees and ankles; but they are judged to be poor if the skating is scratchy and noisy, with the skater pushing from their toes rather than from the sides of the blades.
Transitions: This mark evaluates all of the "in between" skating when technical elements are not being performed, i.e. whether the skater is merely skating in circles, or incorporating different turns and steps, perhaps also using their arms. A program with good transitions manages to "thread" all the elements together, making the skater's program seem effortless. Poor transitions are sometimes non-existent or merely places between the technical elements with a precise "stopping" point where the skater begins to prepare for the next element.
Performance: This is where the scores start to become slightly more abstract and largely based on the judges' individual opinions. Is the skater physically, emotionally, and mentally involved in their program? Does the skater project to the entire audience and arena? Does the skater have presence on the ice with good carriage? Do they project their own personality while skating?
Composition: This mark is concerned with the pattern and spacing over the ice, i.e. how the technical elements are placed throughout the ice surface. Does the skater always skate in the same part of the ice or are they making use of the entire area given to them? Is there a purpose to the way the program is constructed? Maybe their performance is designed to convey an abstract idea like rain or snow; or it might be about a particular story, e.g. when performing to a movie soundtrack or ballet. Does the movement in the program match the phrasing of the music? Perhaps there is meant to be a traditional musical "call and answer" or something more abstract.
Interpretation: This score reflects how well the judges feel that the skater is performing with their "soul" (whereas the Composition score is more about the choreography). Does the skater move in time to the music, or are all the movements just off by a beat or two? Does the skater reflect every little trill and ding with a corresponding skating move?
Как минимум в двух компонентных категориях Загитова была лучшей на ОИ (transitions/composition), но у нее и компы ниже, чем у Жени, так что тут как раз проблемы-то и нет. Проблема судейства заключается в том, что они подравнивают "компоненты". Возьмем Каролину, которую многие преподносят как эталон-идеал и т.д., вот прокатала она программу без связок или с их небольшим количеством, так поставьте ей 5-6 за связки, а за остальное, если нет падений, выпадания из программы и т.д., ставьте 9 - 9,5, раз очень хотите, но ведь так не делают почему-то?
#p440287,katedle написал(а):Правильно, всем после 18 готовиться к материнству (с).
Но зачем иронизировать? Я понимаю, что все верят в исключительность любимого спортсмена, но с возрастом всё труднее выучить что-то новое - это факт. За последние годы в ФК я помню только Нагасу, которая выучила 3 аксель после 18, но мы не знаем, сколько она его долбила лет до. Чистых попыток на соревновании - 1-2. Многие (читай "все") ведь реально держатся на старом багаже без всякой привязки к материнству. Если Вы знаете множество случаев в современном женском ФК, когда после 18 учили новое, держались в топе дольше, то я буду рада просветиться.
P.s. только не нужно про развитие личности и одухотворенное катание, пожалуйста, если верить судьям, то там расти некуда уже. Мы достигли совершенства, а вот с техникой надо что-то делать.
Надо признать, что технический потолок у женщин всё-таки есть. Еще ТАТ говорила про девочек: "Чем больше в детстве выучишь, тем больше сумеешь сохранить во взрослых".